『モノを捨てればうまくいく 断捨離のすすめ』

モノを捨てればうまくいく 断捨離のすすめ (DO BOOKS)

モノを捨てればうまくいく 断捨離のすすめ (DO BOOKS)

The author emphasizes the necessity to dispose of personal belongings in order to enrich our modern lives. The key concept, Danshari, originates from some Yoga notions, which encourage us to be free from obsession with things.


I felt a particular sympathy for the following sentences.

 書類や書籍が必要以上に多い人は「知識」へのコンプレックスがあるかもしれません。
 私にとって、書籍や学会誌、書類などを捨てるのは本当に難しいことでした。これは私の知識へ対するコンプレックスの表れで、「これらの情報が手元から離れると、私は知識を失い、疑問や質問に瞬時に答えられない無能な人間になってしまう」と不安に思っていたのです。
 「どんな知識も自分の頭に入っていなければいけないのに、そうではないから、少なくとも手元に置いておかなければ」と無意識のうちに感じていることに思い当たりました。

Today I determined to practice Danshari and got rid of nearly 50 books.